Kan Şekeri Nasıl Dengelenir?



Kan Şekeri Nasıl Dengelenir?

Dünyada her geçtiğimiz gün şekerli, unlu ve doymuş yağlar­dan zengin gıdaların, şeker ya da fruktoz (meyve şekeri) içeren  içeceklerin ve fast food türü gıdaların tüketimi­nin artışı­na paralel bir şekil­de obezite (şişmanlık) ve Tip 2 diyabetin rastlanma sıklığı yükseliyor­. 2­. tür diyabet gelişim den  evvel meydana gelen  aşırı insülin salgısı neticesin­de da "hipoglisemi", bir başka deyişle kan şekeri düzeyi­nin 70 mg/dl ya da altına düşme­si tablosu gelişiyor­.

Glukoz düzeyi­nin çok düşük olma­sı tehlikeli bir durumdur­. Zira beyin tek enerji kaynağı olarak devamlı glukoza, bir başka deyişle "kan şekerine" bağımlıdır­­.  Kan şekeri düştüğünde göz kararması, bayılma atakları, halsizlik, baş dönme­si ve titreme gibi neticeler ortaya çıkabiliyor­. Şimdi hangi beslenme hataları hipoglisemiye neden  oluyor birlikte bakalım.

Hipoglisemi; Hipoglisemi her geçen gün dünyada obezite ve 2­. tür diyabet oranındaki artışa paralel bir şekil­de yükseliyor­. Genel­de tür 2 diyabetin erken  süreci olsa bile, yalnız­ca bu sebep­lerden  ötürü ortaya çıkmıyor­. Yoğun çalışma temposu ve aşırı stres sebebiy­le yeteri miktar­da kalori ya da karbonhidrat alınamadığın­da ya da ağır egzersiz hallerinde kan şekeri ba­riz bir düzeye erişemediğinde de hipoglisemi görülebiliyor­.

Acıbadem Bakırköy Hastanesi'nde Beslenme ve Diyet Uzmanı olarak görev yapan Olcay Barış kan şekeri­nin düşmesine sebep olan beslenme hatalarını ve kan şekeri­ni dengede tutmanın püf noktalarını bizlere anlattı­.

1­. HATA: Sık beslenmek yerine, vücudu aç bırakmak, öğün atlamak Zamanın­da yenilişi lazım olan öğünün atlanması, geciktirilişi ya da ara öğünlerin atlanma­sı kan şekeri düşüklüğüne sebep olarak halsizlik, baş ağrısı, titreme, terleme, çarpıntı ve konsantrasyon güçlüğü gibi yakınmalara sebep olabilmekte­dir­­.

YAPMANIZ GEREKEN DOĞRU: Öğünleriniz arasın­da en  fazla 3 saat olsun: Açlık ataklarını kontrol altına almanız gerekmekte­dir­­. Bunun için açlık hissine göre değil, saate göre beslenin­. Uyandıktan başlayıp belli aralıklarla 3 ana öğün, 3 de ara öğün yapın ve öğünler arası­nın en  fazla 3 saat olmasına dikkat edin­. Öğle ve akşam yemeğini­zin arası uzunsa, bir ara öğün daha ekleyin ­. Böylelikle insülin hormonu düzgün bir şekil­de salınır ve kan şekeri­nin sabit düzeyde kalmasına imkan vermekte­dir­­.

2­. HATA: Şekerleme ve fastfood tipi beslenme Çikolata, pasta ve fast food tipi gıdalar­dan uzak duru­nuz­. Zira bu besinler­de mevcut olan kolay şeker ile yağ, kan şekeri­nin hızlı bir şekil­de yükseldikten  sonra bir an­da düşmesine sebep olmakta­dır­­.

YAPMANIZ GEREKEN DOĞRU: Basit şeker yerine kompleks şekerli gıdaları tüketin: Basit şekerler ba­sit sindiriliyor, hızla kana karışıyorlar­. İnsülin hormonunu salımını arttırıp hızla kan şekeri­ni düşürüyorlar­. Bunun tam tersi kompleks şekerlerin sindirimleri uzun sürmüş olduğu için kan şekeri­ni hızla yükseltmiyor, kandaki şeker düzeyi­nin sabit kalmasına yardımcı oluyorlar­. Kızartma yerine ızgara, haşlama, fırın­da hazırlanan yiyecekleri tüketin­. Basit şeker (çikolata, şeker, jelibon) yerine kompleks şeker içeren  tam tahıllı ekmek, bulgur pilavı, kepekli makarna, meyve, bakliyat ve proteinli ürünleri (süt, peynir, yoğurt, ayran) tercih edin­.

3­. HATA: Çok kalorisi ­düşük şok diyetler uygulamak Çok kalorisi ­düşük diyet planları baş ağrısı, baş dönme­si ve açlık ataklarına sebep olabilmekte­dir­­. "Açlığı açlıkla terbiye etmeyin"­. Hipoglisemide gaye hipoglisemi­nin nedeni­ni belirleyip tedavi etmek olmalıdır­­.  Bu yapılmaksı­zın başlanılan bilinçsiz diyetler sadece baş ağrısı ve bitkinlik yapmakla kalmıyor, aynı an­da panik atak nöbetlerine de yol açabiliyor­.

YAPMANIZ GEREKEN DOĞRU: Düşük kalorili diyetler katiy­yen  uygulanmayın: Diyet kişiye özeldir­­. Bun­dan dolayı enerji, protein, yağ ve karbonhidrat dengesi ihtiyacınıza göre düzenlenip beslenme planı ona göre bir uzman tarafı ile oluşturulmalı

4­. HATA: Aç karnına egzersiz yapmak Egzersiz kan şekeri gözetiminde fayda sağlıyor­. Lakin aç karnına yapıldıktan sonra göz kararma­sı ve baş dönme­si oluşabiliyor­.

YAPMANIZ GEREKEN DOĞRU: Egzersiz önce­leri sağlıklı atıştırın: Egzersize gitmeden  45* 60 dakika önce mutlak suretle kepekli ekmek, peynir, meyve ya da süt, diyet bisküvi, 10 fındık gibi dengeli bir öğün yapın­.

5­. HATA: Alkol ve kafein miktarına dikkat etmemek Alkol, kan şekeri­ni önce yükseltip sonra düşürdüğü için tüketimin­den  olanaklı mertebe kaçının­. Kafein glikoz dengesi­ni yeniden  kazanmak amacıyla yardım etmesi­nin hari­cinde bu durumun kötüleşmesine de ba­zı zamanlar neden  olabilmekte­dir­­.

YAPMANIZ GEREKEN DOĞRU: Sınırlı miktar­da tüketin: Alkolü aç karnına değil, dengeli bir öğünle tercih edin­. Kahve, çay ve çikolatalı içeceklerden  de kaçı­nın ya da bunları sınırlı sayıda tüketin­.

İlgili aramalar: kan şekeri nasıl dengelenir, kan şekeri neden düşer, kan şekeri nasıl yükselir, kan şekerinin düşmemesi için ne yapmak gerekir

Paylaş:  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sosyete Sözler sayfamızı sizler için hazırladık.
Güzel Sözler, Anlamlı Sözler, Aşk Sözleri, Dini Sözler, Özlü Sözler ve Ünlü Sözleri şeklinde derlenmiştir.
Bazı sözler de hatalarımız var ise affola ve sizlerde bu hataları görürseniz lütfen bilgi vermekten çekinmeyiniz.

Güzel Sözler Mesajlar

Makaleler

En Güzel Mesajlar

Aşk Sözleri