Meyvelerin Faydaları Nelerdir?



Meyveler, doğanın insanlığa sunduğu en faydalı besin gruplarından biridir. İçeriğindeki vitaminler, mineraller, antioksidanlar ve bitki bazlı kimyasallar sayesinde vücudu sağlıklı kılmada rol alırlar. Farklı renkleri ile farklı özellikler taşırlar ve her birinin sağladığı fayda farklılık taşır. Üstelik tatlı olmaları sebebiyle yemesi en keyifli besin grubudur. Meyveler sağladıkları faydalarla pek çok hastalığın önlemesinde vücudunuzun en büyük destekçileri olacaktır.

Meyvelerin faydaları nelerdir?

1. Meyveler düşük kalorilidirler, içeriklerinin çoğu sudan oluşur ve çok az yağ içerirler. Basit şeker, lif ve vitaminler içerirler ki bunlar sağlığımızın korunmasında önemli rol oynarlar.

2. Meyveler en iyi çözünebilir lif kaynaklarındandır. Bu lifler kolesterol ve yağların vücuttaki kötü etkilerinden korunmamıza yardımcı olurlar, bağırsak hareketlerinin düzenlenmesini sağlarlar ve kabızlığın önlenmesi ve giderilmesinde etkili olurlar.

3. Meyveler, antioksidan vitaminlerden ve fitokimyasallardan çok zengindir. Bu bileşikler vücudumuzu oksidatif stresten ve dolayısıyla hastalıklardan korurlar. Meyve tüketimi bağışıklık sisteminin güçlendirilmesini sağlar.

4. Meyvelerdeki her bir rengin farklı bir faydası vardır ve farklı fitokimyasallar içerirler. Kimisi beta karoten, kimisi lutein ve zeaksantin kimisi de likopen içerir. Örneğin mavi meyvelerde bulunan antosiyaninler kalp sağlığını korunmada etkin görev alırlar. Sarı ve turuncularda bulunan beta katroten ise bağışıklık sistemine iyi gelir ve göz sağlığına faydalıdır. Kırmızılarda buluna likopen ise çeşitli kanser türlerine ve özellikle prostat kanserine karşı koruyucudur. Bu yüzden optimum sağlık için değişik renk ve çeşitlerdeki meyveler beslenmeye dahil edilmelidir.


5. Meyvelerden zengin bir diyet kalp hastalıkları, felç ve tip 2 diyabet gibi pek çok hastalıktan korunmanıza yardımcı olur.

6. Potasyum minerali için en iyi kaynaklar meyvelerdir. Üstelik meyveler çok az sodyum içerirler ki bu sayede vücudun sodyum-potasyum dengesinin korunmasına yardımcı olurlar. Potasyum kalp hastalıkları açısından bir risk faktörü olan yüksek tansiyon ile mücadele eder. Böbrek taşı ve kemik erimesi riskini azaltır.

7. Meyveler C vitamini için de en iyi kaynaklardır.  C vitamini bütün vücut dokularının gelişiminde ve onarımında görev alır. Vücudun antoksidan gücünü arttırır ve enfeksiyonlara karşı koruma kalkanı oluşturur.

8. Meyvelerde folat (folik asit) iyi miktarda bulunur. Kırmızı ve beyaz kan hücrelerinin yapımında görev alan folik asit, doğumsal kusurların oluşmasını önlediği için hamilelikte yeterli alımı çok önemlidir.

9. Zengin lif içeriği ile doygunluk ve kalıcı tokluk sağlar. Düşük kalorili olduklarını da eklersek kilo kontrolüne yardımcı olacaklarını söyleyebiliriz.

10. Yapılan araştırmalar yeterli sebze ve meyve tüketenlerin pek çok hastalık açısından daha az risk taşıdığını göstermektedir. Bunlar arasında alzheimer, kalp hastalıkları, kanserler ve obezite gibi önemli hastalıklar olmasının yanı sıra cilt kırışıklığı ve saç dökülmesi gibi daha basit sağlık sorunları da sıralanmaktadır. Daha uzun ve sağlıklı yaşamak için günde 2-3 porsiyon meyve tüketmek doğru olacaktır. Meyvelerin 1 porsiyonunu hesaplamak için aşağıdaki örneklerden yararlanabilirsiniz.

Meyvelerde 1 porsiyona denk düşen miktarlar: 1 orta boy elma, 1 orta boy muz, 3 kayısı, yarım avokado, 2 incir, 1 avuç böğürtlen, 1 avuç kiraz, 1 avuç üzüm, 2 kivi,  2 dilim mango, 1 dilim karpuz, 1 portakal, 1 nektarin, 2 orta boy siyah erik...
Meyve tüketiminde  dikkat edilmesi gereken nokta her çeşitten ama kararında tüketmektir. Meyvelerin şeker(fruktoz) içerdiğini ve özellikle şeker yükü fazla olan meyvelerin tüketiminde ölçünün korunmasına azami dikkat edilmesi gerektiğini unutmayın. Bazı diyetisyenler meyve tüketimini içeriğindeki şeker sebebiyle sınırlandırmakta hatta neredeyse diyete hiç meyve eklememektedir. Ancak meyveler şeker içeriklerinin yanı sıra lif ve su içerirler ki her ikisi de doygunluk hissini arttırır. Üstelik meyvelerden sağlanan faydaların çokluğu göz önünde bulundurularak meyveleri yasaklayan diyetlerden uzak durulmalıdır.

Meyve satın alırken tazeliğine ve bütünlüğünün bozulmamış olmasına özen gösterin çünkü bunlar besin değerlerini etkiler. Ayrıca meyveleri mevsimine göre tüketmeniz en sağlıklı ve faydalı olan tüketim şeklidir.

Meyveleri yemeklerden 1 saat önce ya da 2 saat sonra tüketin. Sabahları aç karnına da meyve tüketebilirsiniz. Bu şekilde meyvelerden maksimum faydayı sağlamış olursunuz.

Meyvelerin her birinin farklı yapıları ve farklı faydaları bulunmaktadır. Aşağıdaki linklerde meyvelerin faydaları ve besin değerlerine ilişki ayrıntılı bilgiler bulunmaktadır:



Paylaş:  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sosyete Sözler sayfamızı sizler için hazırladık.
Güzel Sözler, Anlamlı Sözler, Aşk Sözleri, Dini Sözler, Özlü Sözler ve Ünlü Sözleri şeklinde derlenmiştir.
Bazı sözler de hatalarımız var ise affola ve sizlerde bu hataları görürseniz lütfen bilgi vermekten çekinmeyiniz.

Güzel Sözler Mesajlar

Makaleler

En Güzel Mesajlar

Aşk Sözleri